www.Alrahmati.ir

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شیخ محمد رحمتی

.
پنجشنبه 27 دي 1397.
.
الخميس 11 جماد أول 1440.
.
Jan 17 2019.
.

تروك احرام‏

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 


 مسأله 218 - نزديكى با زنان ( جماع ) در اثناى عمره تمتع و عمره مفرده و حج و بعد از آن پيش از به جا آوردن نماز طواف نساء ، بر محرم حرام است .
 مسأله 219 - هرگاه در عمره تمتع از روى علم و عمد با زنى از عقب يا جلو پس از فراغ از سعى نزديكى نمايد ، عمره‏اش فاسد نشده و كفاره بر او واجب مى‏شود ، و كفاره‏اش بنابر احتياط يك شتر است و در صورت عجز از آن ، يك گاو و در صورت عجز ، يك گوسفند است . و چنانچه پيش از انجام تمام سعى باشد ، كفاره‏اش شتر است و احتياط در صورت ناتوانى گاو و گرنه گوسفند است . و عمره‏اش نيز بنابر اظهر باطل نمى‏شود ولى احتياط است كه عمره را پيش از حج در صورت امكان اعاده نمايد و در صورت عدم امكان ، در سال بعد حج را اعاده كند .
 مسأله 220 - هرگاه محرم به احرام حج قبل از وقوف در مزدلفه از روى علم و عمد با زن خود قبلاً يا دبراً نزديكى نمايد ، حج او و حج زن در صورتى كه مُحرم و دانا و راضى به اين عمل بوده ، باطل مى‏شود و همچنين با زن اجنبيّه بنابر احتياط . و بر هر يك واجب است حج را تمام نموده و كفاره داده و حج را در سال بعد اعاده نمايد ، خواه حجشان واجب باشد يا مستحب . ولى اگر زن مجبور بر اين عمل بوده ، يا اكراه بر آن شد ، حجش فاسد نمى‏شود و بر مرد دو كفاره واجب مى‏گردد و بر زن چيزى نخواهد بود . و كفاره اين عمل در صورت قدرت و تمكن ، يك شتر و در صورت عجز ، يك گاو بنابر احتياط و در صورت عجز ، يك گوسفند است . و واجب است بين آن مرد و زن از جاى وقوع اين عمل در اين حج و حجى كه بعداً اعاده خواهند كرد ، اگر شخص سومى با آنها نباشد جدايى باشد تا آن كه پس از وقوفين و بعد از روز 12 ذى الحجة به آن محل برسند و هرگاه نزديكى پس از گذشتن از منى به عرفات باشد . لازم است جدايى آنها تا وقت نحر در منى مستمر باشد . و احوط اين است كه جدايى آنها تا فراغت از تمام اعمال حج استمرار داشته باشد و اين احتياط در مطلق موارد جماع در احرام حج ترك نشود .
 مسأله 221 - هرگاه محرم بعد از وقوف در مزدلفه از روى علم و عمد با عيال خود نزديكى كند . چنانچه پيش از طواف نساء باشد ، مانند گذشته كفاره بر او واجب مى‏شود ولى حجش فاسد نمى‏گردد . و همچنين است اگر اين عملش پيش از دور پنجم قبل از تجاوز از نصف طواف نساء باشد . و اما اگر بعد از شوط پنجم طواف نساء بوده ، كفاره ندارد و در صورت تجاوز از نصف بنابر احتياط است اگر چه عدم وجوب كفاره قوّت دارد .
 مسأله 222 - كسى كه از روى علم و عمد در عمره مفرده بعد از سعى با زن خود نزديكى نمايد ، مانند سابق كفاره بر او واجب مى‏شود ولى عمره‏اش فاسد نمى‏شود . ولى اگر قبل از سعى باشد ، عمره‏اش نيز باطل و واجب است تا ماه بعد در مكه توقف نمايد و سپس به يكى از مواقيت رفته و از آنجا براى عمره دوم محرم شود ، و احوط است كه همان عمره فاسد را نيز تمام كند .
 مسأله 223 - كسى كه از احرام درآمده ، اگر با زن خود كه در حال احرام است نزديكى نمايد ، كفاره بر زن واجب مى‏شود ولى مرد بايد غرامت آن را بدهد و كفاره‏اش يك شتر است .
 مسأله 224 - شخص محرم هرگاه از روى نادانى يا فراموشى با زن خود نزديكى نمايد ، عمره و حجش صحيح است و كفاره‏اى بر او واجب نمى‏شود و اين حكم نسبت به ساير محرماتى كه موجب كفاره است و ذيلاً بيان مى‏شود ، نيز جارى است . و هر عملى كه از محرم از روى جهل و نسيان سر بزند كفاره ندارد ، مگر موارد ذيل :
 1 - آن كه طواف حج را فراموش نموده و با عيال خود نزديكى نمايد يا مقدارى از سعى را در عمره تمتع فراموش نموده و با زن خود نزديكى كند و يا ناخنهاى خود را به گمان اينكه محل است گرفته از احرام درآيد به گمان اين كه فارغ شده و يا آن كه بعد از سعى و قبل از تقصير به جهت ندانستن حكم با زن خود نزديكى كند .
 2 - كسى كه دست خود را بيهوده بر سر يا ريش خود بكشد و يك يا دو مو از آن بيفتد .
 3 - آن كه بدن خود را از روى نادانى روغنمالى كند و حكم تمام اينها در جاى خود ذكر خواهد شد ان شاء اللَّه تعالى .
 

اضافه کردن نظر


عنوان
 
 
92204
امروزامروز9
دیروزدیروز19
این هفتهاین هفته127
این ماهاین ماه943
تمام بازدیدهاتمام بازدیدها92204