www.Alrahmati.ir

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شیخ محمد رحمتی

.
شنبه 29 مهر 1396.
.
السبت 1 صفر 1439.
.
Oct 21 2017.
.

احكام ميقاتها

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 مسأله 164 - محرم شدن پيش از ميقات جايز نيست ، همچنان كه عبور از ميقات با احرام كفايت نمى‏كند . بلكه بايستى از خود ميقات محرم گردد . و از اين حكم ، دو مورد استثناء شده است .
 1 - آن كه نذر نمايد كه پيش از رسيدن به ميقات محرم شود كه در اين صورت احرام قبل از ميقات صحيح است و احتياجى به تجديد آن در ميقات يا گذشتن از ميقات نيست . بلكه مى‏تواند از راهى به مكه برود كه به هيچ يك از ميقاتها برخورد نكند ، و در اين حكم فرقى بين حج واجب و مستحب و عمره مفرده نيست . بلى فرقى كه هست اين است كه اگر احرام براى حج يا عمره تمتع باشد ، لازم است در ماههاى حج باشد ( شوال ، ذى القعده ، ذى الحجه ) چنان كه گذشت .
 2 - كسى كه قصد عمره مفرده در ماه رجب دارد و بيم آن داشته باشد كه اگر از ميقات محرم شود موفق به درك احرام عمره پيش از ديده شدن ماه شعبان نشود ، براى چنين شخصى جايز است قبل از ميقات محرم شود و براى او عمره رجب شمرده مى‏شود ، هر چند اعمال عمره را در ماه شعبان به جا آورد . و در اين حكم قويّاً فرقى بين عمره واجب و مستحب نيست . گرچه در واجب تأمّل است .
 مسأله 165 - بر مكلف واجب است يقين به رسيدن به ميقات پيدا نموده و محرم شود ، يا اطمينان به آن حاصل نمايد ، يا حجت شرعى داشته باشد و چنانچه شك در رسيدن به ميقات داشته باشد ، محرم شدن براى او جايز نخواهد بود . يعنى حكم به احرام نمى‏شود مگر رجاءً محرم شده و بعداً معلوم شود در ميقات بوده كه در اين صورت صحيح و مجزى است .
 مسأله 166 - كسى كه نذر نموده قبل از ميقات محرم شود و بر خلاف نذر خود از ميقات محرم شد ، در غير صورت عمد احرام وى باطل نيست ولى اگر عمداً اين كار را كرد كفاره مخالفت نذر بر او واجب مى‏شود و در صحت احرام وى اشكال است گرچه بعيد نيست .
 مسأله 167 - همچنان كه تقديم احرام بر ميقات جايز نيست ، تأخير آن از ميقات نيز جايز نيست . پس كسى كه قصد حج يا عمره يا دخول مكه را دارد ، نمى‏تواند در حال اختيار از ميقات عبور نمايد مگر آنكه از ميقات محرم شود ، هر چند ميقات ديگرى در جلو داشته باشد . و هرگاه كسى كه قصد مكه دارد بدون احرام از ميقات گذشته و پيشروى كرد ، در صورت امكان بايد به ميقات برگردد .
 مسأله 168 - هرگاه مكلف از روى علم و عمد ، از ميقات محرم نشد و از آن گذشت ، اين مسأله چند صورت دارد :
 اول : آنكه مى‏تواند به ميقات برگردد ، كه در اين صورت واجب است به ميقات برگشته در آنجا محرم شود ، خواه برگشتنش از داخل حرم يا از خارج آن باشد و با چنين كارى عملش بدون اشكال صحيح خواهد بود .
 دوم : آن كه مكلف در حرم باشد و نتواند به ميقات برگردد ولى بتواند از حرم بيرون برود ، كه در اين صورت واجب است از حرم بيرون رفته و از بيرون حرم محرم شود .
 سوم : آن كه در حرم باشد و نتواند به ميقات يا بيرون حرم برود ، هر چند به جهت بيم فوت حج باشد . و در اين صورت لازم است از جاى خود محرم شود .
 چهارم : آن كه خارج حرم باشد و نتواند به ميقات برگردد . در اين صورت نيز لازم است از جاى خود محرم گردد .
 و جمعى از فقهاء - رضوان اللَّه عليهم - در سه صورت اخير حكم به بطلان عمره نموده‏اند ، ولى صحت آن خالى از وجه نيست ، هر چند مكلف به جهت ترك احرام از ميقات مرتكب حرام شده است . لكن احوط مع ذلك در صورت امكان اعاده حج است و اين احتياط ترك نشود . و چنانچه مكلف در سه صورت اخير به وظيفه‏اى كه گفته شد عمل ننمود و عمره يا حج را به جا آورد ، بى‏شك حج يا عمره وى فاسد خواهد بود .
 مسأله 169 - هرگاه انسان به جهت فراموشى يا بى‏هوشى و مانند اينها يا ندانستن حكم يا ندانستن ميقات ، احرام را ترك نمايد ، يعنى بدون احرام از ميقات بگذرد ، اين مسأله نيز داراى چهار صورت مى‏باشد :
 اول : آنكه بتواند به ميقات برگردد ، كه در اين صورت واجب است به ميقات برگشته و از همانجا محرم شود .
 دوم : آن كه در حرم باشد و برگشتن به ميقات غير ممكن و به خارج حرم ممكن باشد ، كه در اين صورت لازم است از حرم بيرون رفته و از خارج حرم محرم شود . و اولى و احوط در اين صورت خصوصاً در جاهل به حكم اين است كه هر چه بتواند از حرم دور شده . محرم گردد .
 سوم : آن كه در حرم باشد و برگشتن به خارج حرم برايش ممكن نباشد ، كه در اين صورت لازم است از جاى خود احرام ببندد ، هر چند وارد مكه شده باشد .
 چهارم : آن كه در خارج حرم باشد و نتواند به ميقات برگردد ، اگر ميقاتى ديگر در پيش دارد از آنجا ، وگرنه در جاى خود محرم شود . و در تمام اين چند صورت اگر وظايفى را كه گفته شد انجام بدهد . احرام او صحيح است .
 مسأله 170 - هرگاه زن حائض از روى ندانستن مسأله از ميقات محرم نشده داخل حرم شد ، بر او لازم است مانند ديگران در صورتى كه نتواند به ميقات برگردد ، به خارج حرم رفته و از آنجا محرم شود . بلكه احوط ( اگر اقوى نباشد ) تا آنجا كه ممكن است از حرم دور شود و محرم گردد ، به شرطى كه اين عمل مستلزم فوت حج نباشد . و در صورتى كه انجام اين عمل برايش ممكن نباشد ، با ديگران يكسان خواهد بود يعنى مانند ديگران در حرم محرم شود .
 مسأله 171 - هرگاه عمره تمتّع فاسد شد ، واجب است در صورت امكان از سرگرفته شود . و چنانچه اعاده آن هر چند به جهت كمى وقت ممكن نباشد ، حج وى فاسد خواهد بود و لازم است در سال بعد اعاده شود .
 مسأله 172 - جمعى از فقهاء فرموده‏اند كه اگر مكلف از روى نادانى يا فراموشى عمره را بدون احرام آورد ، عمره وى صحيح است . و اين فرمايش خالى از اشكال نيست و احتياط اين است كه به طورى كه گفته شد ، در صورت امكان اعاده نمايد و اين احتياط البته نبايد ترك شود ، گرچه بعيد نيست عمره صحيح باشد .
 مسأله 173 - در سابق گذشت كسى كه وطنش از مكه دور باشد ، واجب است از يكى ميقاتهاى پنجگانه كه ذكر شد براى عمره محرم شود و چنانچه راهش از آن ميقاتها نباشد ، مانند بسيارى از حجاج در اين زمان كه همگى ابتداءاً وارد جده مى‏شوند و چون جده از مواقيت نيست ، پس احرام از آن مجزى نبوده حتى اگر محاذى و برابر يكى از آنها باشد . و علاوه بر اين كه محاذاتش ثابت نشده ، اطمينان به عدم محاذات وى مى‏باشد . پس با اين حال بر حاجى لازم است كه در صورت امكان به يكى از مواقيت برود يا از وطن و بلد خود يا در راه قبل از رسيدن به جده به مقدار قابل ملاحظه هر چند در هواپيما باشد نذر احرام قبل از ميقات نموده و از محل نذر محرم شود و بعد از احرام نذرى براى مرد در صورت مسافرت با هواپيما كفاره تظليل واجب مى‏شود و اگر از طريق شام يا لبنان با هواپيما به جده مى‏رود ، چنانچه مطمئن باشد كه از ميقات مسجد شجره عبور نمى‏كند ، مى‏تواند نذر احرام از رابغ نمايد ؛ چون قبل از جحفه است . و ممكن است براى كسى كه بدون احرام وارد جده شده ، برود به « رابغ » كه در راه مدينه است و از آن جا به نذر محرم گردد و در صورتى كه رفتن به يكى از مواقيت ممكن نباشد و قبل از ميقات هم به نذر محرم نشده ، لازم است از جده با نذر محرم شده و بعداً در خارج حرم قبل از دخول آن تجديد احرام كند . و احوط استحباباً اعاده حج است .
 مسأله 174 - در سابق گفته شد شخصى كه مى‏خواهد حج تمتع بياورد ، واجب است كه براى حج خود از مكه محرم شود . پس اگر با علم و عمد از جاى ديگرى غير از مكه محرم شود ، احرامش صحيح نخواهد بود ، هر چند با احرام وارد مكه شود . بلكه در صورت امكان واجب است احرام را در مكه تجديد نمايد ، و در غير اين صورت حجش باطل خواهد بود .
 مسأله 175 - هرگاه كسى كه مى‏خواهد حج تمتع نمايد فراموش نمود كه از مكه محرم شود ، در صورت امكان واجب است به مكه برگردد و اگر ممكن نشد ، از جاى خود هر چند در عرفات باشد محرم شود . و همچنين است حكم كسى كه مسأله را نمى‏دانسته .
 مسأله 176 - كسى كه احرام حج را به كلى فراموش نموده و تا پايان اعمال حج يادش نيايد ، حجش صحيح است . و همچنين است حكم جاهل به مسأله .

اضافه کردن نظر


عنوان
 
 
69468
امروزامروز28
دیروزدیروز15
این هفتهاین هفته280
این ماهاین ماه1211
تمام بازدیدهاتمام بازدیدها69468