www.Alrahmati.ir

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شیخ محمد رحمتی

.
شنبه 29 مهر 1396.
.
السبت 1 صفر 1439.
.
Oct 21 2017.
.

شرايط حج تمتع‏

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 مسأله 150 - در حج تمتع چند چيز شرط است :
 اول : نيت ، كه قصدش اين باشد كه حج تمتع را بياورد . پس اگر نيت حج ديگرى نمود يا در نيت ترديد داشت ، حجش صحيح نخواهد بود و قربت ( نزديكى به خدا در آن شرط است ) .
 دوم : آن كه عمره در ماههاى حج ( شوال و ذى القعده و ذى الحجه ) باشد . پس اگر يك جزء از عمره را قبل از ماه شوال آورده باشد ، عمره‏اش صحيح نخواهد بود . و اعمال حج در ماه ذى الحجه باشد .
 سوم : آن كه عمره و حج در يك سال آورده شوند . پس اگر عمره را آورد و حج را كلاً يا بعضاً ( به جز طواف نساء و رمى روز 11 و 12 ) به سال بعد تأخير نمود ، تمتع صحيح نخواهد بود . و فرقى نيست در اين حكم بين اين كه تا سال بعد در مكه بماند يا آن كه به وطن خود مراجعت نموده و دوباره به مكه بيايد . همچنان كه فرقى نيست بين اين كه بعد از عمره به تقصير از احرام بيرون آيد يا تا سال آينده در احرام خود باقى بماند .
 چهارم : آن كه احرام حج در حال اختيار از خود مكه باشد . و بهترين موضع مقام ابراهيم يا حجر اسماعيل است . و چنانچه نتواند از خود مكه احرام ببندد ، از هر جا كه بتواند بايد محرم شود .
 پنجم : آن كه مجموع اعمال عمره تمتع و حج تمتع را يك نفر انجام دهد از طرف يك نفر . پس اگر دو نفر براى انجام حج تمتع از طرف مرده يا زنده‏اى اجير شوند كه يكى عمره و ديگرى حج را انجام دهد ، صحيح نخواهد بود و همچنين اگر يك نفر حج نمايد و عمره را به جاى كسى و حج را به جاى ديگرى انجام دهد ، صحيح نيست . مگر در عمره از طرف مادر و حج براى پدر كه صحت آن قوى است .
 مسأله 151 - همين كه شخص اعمال عمره تمتع را آورد ، واجب است اعمال حج تمتع را بياورد ؛ و جمعى گفته‏اند : جايز نيست براى كارى غير از اعمال حج از مكه بيرون برود ، مگر آن كه خروج وى براى حاجتى باشد ، و بيم آن نرود كه اعمال حجش فوت گردد ، كه در اين صورت واجب است براى حج خود ، محرم به حج شده و براى كارى كه دارد ، از مكه بيرون رفته و سپس با همان احرام به مكه برگشته و از مكه رهسپار عرفات گردد . و چنانچه نتواند به مكه برگردد ، از جاى خود به عرفات رود . ولى جواز آن بدون احرام تا طائف و مانند آن با كراهت بعيد نيست . بلى زائد بر اين مقدار مسافت مثلاً تا مدينه بدون احرام حرام است .
 مسأله 152 - همچنان كه بيرون رفتن از مكه براى كسى كه عمره تمتع آورده غير از جاهايى كه در ذيل مسأله 151 گفته شد پس از فراغ از اعمال عمره تمتع جايز نيست . در اثناى عمره نيز بنابر احتياط نبايد از مكه بيرون برود . پس هرگاه پيش از وارد شدن به مكه بداند كه محتاج به بيرون رفتن از مكه خواهد شد ، مانند حمله‏دارها كه نوعاً اين طورند ، مى‏تواند اولاً به عنوان عمره مفرده محرم شده و به مكه رفته و اعمال عمره مفرده را به جا آورده و از مكه براى كارى كه دارد بيرون رفته و پس از انجام كار خود و ثانياً براى عمره تمتع محرم شده و به مكه بيايد . و گذشتن يك ماه از عمره مفرده كه اول به جا آورده ، در صحّت آن معتبر نيست .
 مسأله 153 - بيرون رفتن از مكه بعد از عمره يا در اثناى آن كه حرام شده ، بيرون رفتن به جاى ديگر است ، و اما رفتن به اطراف و نواحى تابع مكه عيبى ندارد پس كسى كه منزلش بيرون مكه است ، مى‏تواند در اثناء يا بعد از فراغت از اعمال عمره به منزل خود برگردد .
 مسأله 154 - هرگاه پس از انجام عمره بدون احرام از مكه بيرون رفت و از ميقاتها گذشت ، دو صورت دارد :
 اول : آن كه بازگشتش به مكه پيش از گذشتن ماه انجام عمره است ، كه در اين صورت لازم است بدون احرام به مكه برگشته ، و از مكه محرم شده و به سوى عرفات برود .
 دوم : آن كه بازگشت وى به مكه پس از گذشتن ماه احرام و انجام عمره باشد . در اين صورت لازم است عمره را دوباره انجام دهد . ولى اگر بدون عمره وارد مكه شد ، گناه كرده و در بطلان تمتّع وى اشكال است . اگر چه احوط مى‏باشد .
 مسأله 155 - كسى كه وظيفه‏اش حج تمتع است ، نمى‏تواند به حج افراد يا حج قران عدول نمايد ؛ مگر در صورتى كه پس از شروع به عمره تمتع وقتش به اندازه‏اى تنگ شود كه نتواند عمره را تمام نموده و خود را به حج برساند و اگر خواسته باشد اعمال عمره را انجام دهد بيم آن برود كه به حج نرسد ، و هيچ مقدار از وقوف به عرفات را روز عرفه درك نكند ، بايد نيت خود را به نيت حج افراد تبديل نموده و عمره را ترك و به حج رفته و بعد از حج ، عمره مفرده بياورد . و ميزان در تنگى وقت كه اين امر را جايز مى‏كند ، بيم از دست رفتن مقدار ركن از وقوف اختيارى عرفات است .
 مثال : شخصى صبح روز نهم ذى الحجه وارد مكه مى‏شود و مى‏خواهد عمره تمتع بياورد و شروع به آن مى‏كند و مى‏داند اگر عمره را بياورد نمى‏تواند عمره خود را تمام كرده قبل از غروب خود را به عرفات برساند . اين شخص بايد به نيت حج افراد به عرفات رفته و اعمال حج را به جا آورده و پس از اعمال حج به مكه برگشته و عمره مفرده را بياورد .
 مسأله 156 - كسى كه وظيفه وى حج تمتع است ، چنانچه پيش از شروع به عمره بداند كه وقتش گنجايش اعمال عمره و درك حج را ندارد ، نمى‏تواند از اول به حج افراد يا قران عدول نمايد ، بلكه واجب است حج را تا سال آينده تأخير نمايد .
 مسأله 157 - هرگاه در سعه وقت براى عمره تمتع محرم شد و طواف و سعى خود را عمداً تا زمانى كه نتواند آنها را بياورد و حج را درك نمايد به تأخير انداخت ، عمره وى باطل است و نمى‏تواند بنابر اظهر به حج افراد عدول نمايد . لكن احوط است كه عدول به افراد نموده و عمره را به قصد اعم از حج افراد يا عمره مفرده بياورد . و اين احتياط ترك نشود و اگر حج استطاعتى بود يا نيابت ( در بعضى صور ) ، در سال يا سالهاى بعد اعاده كند .

اضافه کردن نظر


عنوان
 
 
69468
امروزامروز28
دیروزدیروز15
این هفتهاین هفته280
این ماهاین ماه1211
تمام بازدیدهاتمام بازدیدها69468