www.Alrahmati.ir

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شیخ محمد رحمتی

.
چهارشنبه 22 آذر 1396.
.
الأربعاء 25 ربيع أول 1439.
.
Dec 13 2017.
.

اقسام عمره‏

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 مسأله 135 - عمره مانند حج است : گاهى واجب و گاهى مستحب و گاهى مفرده و گاهى عمره تمتع است .
 مسأله 136 - عمره مانند حج ، بر هر مستطيعى كه داراى شرايط است واجب مى‏شود و وجوبش مانند وجوب حج ، فورى است . پس كسى كه مستطيع براى عمره شد ، هر چند براى حج مستطيع نباشد ، واجب است عمره را به جا آورد . بلى ظاهراً بر كسى كه وظيفه‏اش حج تمتع باشد ، عمره به تنهايى واجب نيست . پس كسى كه استطاعت حج ندارد و استطاعت عمره را دارد و وظيفه‏اش حج تمتع است ، واجب نيست عمره را بياورد . بنابراين كسى كه براى حج اجير شده ، بعد از فراغت از اعمال حج نيابى واجب نيست عمره بياورد ، هر چند در اين هنگام استطاعت عمره را دارد ؛ لكن آوردنش احوط است . و اما كسى كه حج تمتع را آورده ، پس عمره مفرده بر او واجب نيست جزماً .


 مسأله 137 - مستحب است عمره مفرده را مكرراً بياورد و اولى اين است كه هر ماه آورده شود . و اظهر اين است كه اگر عمره را در ماهى آورد اگر چه در آخر آن باشد و عمره ديگر در ماه بعدى اگر چه در اول آن باشد ، مانعى ندارد ؛ ولى دو عمره يا بيشتر در يك ماه نمى‏تواند بياورد ، اگر دو عمره يا بيشتر براى به جا آورنده باشد . بلى عمره دوم را اگر در كمتر از 10 روز از عمره اوّل رجاءاً به جا آورد ، عيبى ندارد . و چنانچه بخواهد يك عمره براى خود و يك عمره براى ديگرى بياورد ، در يك ماه جايز است . و همچنين است اگر هر دو عمره براى ديگران باشد . همچنان كه عمره تمتع و عمره مفرده وبالعكس در يك ماه جايز است ؛ يعنى كسى كه عمره مفرده را آورده ، در همان ماه خواسته باشد عمره تمتع بياورد يا عمره تمتع را آورده و حج رفته در همان ماه عمره مفرده بعد از ايام تشريق بياورد مانعى ندارد . ولى آوردن عمره مفرده بين عمره تمتع و حج جايز نيست و در اين صورت اگر آورد ، قصد تمتع را داشته باشد و طواف نساء و نماز آن را به قصد وظيفه واقعى بياورد .
 مسأله 138 - همچنان كه عمره مفرده به استطاعت واجب مى‏شود ، به نذر و عهد و قسم و غير اينها نيز واجب مى‏شود .
 مسأله 139 - عمره مفرده با عمره تمتع در اعمال شريكند و اعمال عمره تمتع خواهد آمد . و عمره مفرده با عمره تمتع چند فرق دارد :
 1 - در عمره مفرده طواف نساء واجب مى‏شود ، ولى در عمره تمتع طواف نساء واجب نيست .
 2 - عمره تمتع به جز در ماه‏هاى حج ( شوال و ذوالقعدة و ذوالحجة ) واقع نمى‏شود و صحيح نخواهد بود ، ولى عمره مفرده در تمام ماهها صحيح است و افضل و برتر از همه ماه رجب است و بعد از آن ماه مبارك رمضان . خصوصاً روز 23 .
 3 - بيرون آمدن از احرام در عمره تمتع منحصر به تقصير است ، ولى بيرون آمدن از احرام در عمره مفرده گاهى به تقصير و گاهى به سر تراشيدن است .
 4 - عمره تمتع و حج بايد در يك سال واقع شوند چنان كه خواهد آمد ، ولى عمره مفرده چنين نيست . و كسى كه حج افراد و عمره مفرده بر او واجب باشد ، مى‏تواند حج را در يك سال و عمره را در سال بعد به جا آورد .
 5 - عمره مفرده به جماع فاسد و باطل مى‏شود ولى عمره تمتع چنين نيست و كسى كه در عمره مفرده قبل از فارغ شدن از سعى از روى علم و عمد جماع كند ، عمره وى حتماً باطل شده و واجب است آن را در ماه بعد دوباره به جا آورد و تا ماه بعد در مكه بماند و احتياط مستحب است همين عمره را نيز تكميل نمايد . و اما كسى كه در اثناى عمره تمتع جماع نمايد ، باطل شدن عمره وى مورد اشكال است و بنا بر اظهر باطل نخواهد شد ؛ همچنان كه خواهد آمد .
 مسأله 140 - محرم شدن براى عمره مفرده از مواقيتى كه براى عمره تمتع محرم مى‏شوند ، جايز است . و بيان مواقيت خواهد آمد . و اگر مكلف در مكه باشد و بخواهد عمره مفرده بياورد ، جايز است از حرم خارج شده و محرم گردد و واجب نيست به يكى از مواقيت برود و از آنجا محرم شود . و بهتر اين است كه احرامش از يكى از اين سه جا باشد : حديبيه ، جعرانه ، تنعيم . و بيان هر يك بعداً خواهد آمد . و اين سه كلمه ، نام سه جاى معين در اطراف مكه است .
 مسأله 141 - عمره مفرده بر كسى كه بخواهد وارد مكه شود ، واجب است و جايز نيست بدون احرام وارد مكه شود . ولى از حكم وجوب احرام ، كسى كه مكرراً بايد رفت و آمد كند مستثنى است ؛ مانند هيزم‏كش و علّاف و امثال اينها . و همچنين كسى كه بعد از تمام نمودن اعمال حج يا بعد از عمره مفرده از مكه بيرون رفته باشد ، مى‏تواند پيش از گذشتن ماه حج يا عمره قبلى بدون احرام وارد مكه شود . و حكم كسى كه بعد از عمره تمتع و قبل از حج از مكه خارج شود ، خواهد آمد .
 مسأله 142 - كسى كه عمره مفرده را در ماههاى حج به جا آورده و اتفاقاً تا وقت حج در مكه باقى مانده ، مى‏تواند عمره مفرده خود را عمره تمتع قرار داده و حج را بياورد ، و بعضى بزرگان گفته‏اند فرقى در اين حكم بين حج واجب و حج مستحبى نيست . و اين گفته گرچه خالى از قوّت نيست ، لكن احتياط در خصوص واجب ترك نشود .

اضافه کردن نظر


عنوان
 
 
72011
امروزامروز80
دیروزدیروز24
این هفتهاین هفته115
این ماهاین ماه609
تمام بازدیدهاتمام بازدیدها72011