www.Alrahmati.ir

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شیخ محمد رحمتی

.
چهارشنبه 22 آذر 1396.
.
الأربعاء 25 ربيع أول 1439.
.
Dec 13 2017.
.

مناسك حج‏

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

مناسك حج‏
مطابق با فتاواى‏
حضرت آية اللَّه آقاى حاج شيخ محمّد رحمتى - دام ظلّه -
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
اَلْحَمدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمِيْنَ ، وَالصَّلوةُ وَالسَّلامُ عَلي خَيْرِ خَلْقِهِ ، وَاَفْضَلِ بَريَّتِهِ ، مُحَمّدٍ صَلّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَعِتْرَتِهِ الطّاهِرِينَ ، وَاللَّعْنَةُ الدائِمَةُ عَلي أعْدائِهِمْ أجمَعينَ إلي قِيامِ يَوْمِ الدِّينِ.


وجوب حج‏
 بر هر مكلفى كه داراى شرايط ذيل باشد ، حج واجب است و وجوبش از كتاب و سنّتِ قطعى ، ثابت شده . و حج يكى از اركان دين و وجوبش از ضروريات است و ترك آن با اعتراف به ثبوتش از گناهان بزرگ است ، همچنان كه انكار اصل فريضه در صورتى كه مستند به شبهه نباشد ، كفر است . خداوند متعال در كتاب مجيد خود فرموده : « وللَّهِ‏ِ عَلي النّاسِ حِجُّ البَيْتِ مَنِ استَطَاعَ إِليهِ سَبِيلاً وَمَنْ كَفَرَ فإنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ العالَمينْ » يعنى خداوند متعال حج بيت را بر كسانى كه مستطيع و متمكن از رفتن به سوى او هستند ، واجب فرموده و هر كس از اين واجب رو گردانده و منكر آن شود ، ( به خود ضرر زده است ) و خداوند از تمام موجودات بى‏نياز است .
 و شيخ كلينى رحمه الله به طريق معتبر از حضرت صادق عليه السلام روايت نموده كه حضرت فرمود : هر كس از دنيا برود و حجة الاسلام را به جا نياورده باشد ، بدون اين كه محتاج يا بيمار شده باشد كه از آن باز ماند يا آن كه حكومت از رفتنش جلوگيرى كرده باشد ، چنين كسى يهودى بميرد يا نصرانى .
 اين آيه كريمه و اين حديث شريف در اهميّت حج و وجوبش كافى است و روايات بسيارى در اين دو موضوع وارد شده كه اين مختصر گنجايش آنها را ندارد .
 بارى ، حج واجب بر مكلف در اصل شريعت ، يك مرتبه در تمام عمر است و آن را حجة الاسلام مى‏نامند .
 مسأله 1 - وجوب حج پس از تحقّق شرايطش فورى است و بايد در سال استطاعت انجام شود ، و اگر كسى از روى نافرمانى و عصيان يا به جهت عذرى آن را ترك كرد ، در سال آينده و همچنين سالهاى بعد واجب خواهد بود و بعيد نيست كه تأخير آن بدون عذر از گناهان كبيره باشد .
 مسأله 2 - هرگاه استطاعت حاصل شد و به جا آوردن حج متوقف بر مقدمات و تهيه وسائلى بود ، بايد فوراً به تحصيل آن پرداخت و خود را آماده و مهيا كرد . و هرگاه قافله‏هاى متعددى باشد كه يكى پس از ديگرى حركت مى‏كنند ، پس مكلف اگر اطمينان دارد چنانچه با اولين قافله حركت ننمايد مى‏تواند با قافله بعدى به حج برسد ، تأخير جايز است ؛ وإلّا بايد در اولين فرصت حركت كند .
 مسأله 3 - هرگاه متمكن از رفتن با اولين كاروان و قافله بود و به اعتماد اين كه با تأخير نيز حتماً حج را درك خواهد كرد . نرفت ، ولى اتفاقاً با قافله بعدى نتوانست برود با آن كه به علت تأخير ، حج را درك ننمود ، حج بر ذمه‏اش واجب و مستقر خواهد بود ، بنابر احتياط در بعض موارد هر چند در تأخير معذور باشد .

اضافه کردن نظر


عنوان
 
 
72011
امروزامروز80
دیروزدیروز24
این هفتهاین هفته115
این ماهاین ماه609
تمام بازدیدهاتمام بازدیدها72011